A A A
Baner

Jak przygotować się na upał?

depositphotos 106890392 stock photo extremely high temperatures thermometer on

UPAŁ INFORMACJE

Kiedy
Upał to stan pogody, gdy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza 30 st C. W ciągu dnia najwyższa temperatura występuje pomięzy godziną 15 a 18, a nie jak się powszechnie sądzi – w południe, zaś największe promieniowanie UV notowane jest w godzinach 12 – 13.

Skutki
Wraz ze wzrostem temperatur znacząco wzrasta ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu, a nawet życiu. Jego obiawy to: zmęczenie, silne bóle głowy, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu.
Niewątpliwie, upał wpływa również na układ nerwowy człowieka. Wysokie temperatury mogą powodować ospałość, zdenerwowanie, a także wpływają na poziom koncentracji i efektywności pracy.
Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebepieczny dla osób starszych i dzieci. Trzeba również zadbać o zwierzęta, gdyż wysokie temperatury również u nich mogą prowadzić do przegrzania organizmu.

Jak upał wpływa na ludzki organizm:
Temperatura powietrza:
Zagrożenie życia                           41 st C
Groźba udaru                                39 st C
Wysychanie gruczołów potowych    38 st C
Reakcja systemu termoregulacji     35 st C
Próg upału                                    30 st C

UPAŁ OCHRONA

* należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Należy przebywać na słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godziny stosując przy tym kremy ochronne,
* dzieci i osoby starsze nie powinny wychodzić z domu, a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy,
* w ciągu dnia należy zamykać w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej). Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają,
* należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, jak np. bieganie może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego,
* pod żadnym pozorem nie wolno zostawić dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe. Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 50 – 60 st C.
* należy nosić lekką przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. Wspomoże to właściwą termoregulację organizmu,
* należy nawadniać organizm – pić dużo wody, najlepiej niegazowanej,
* należy unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – sprzyjają one odwodnieniu organizmu,
* osoby przyjmujące leki, powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową,
* jesli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzowniąc pod numer alarmowy. Jeśli jest to możliwe należy przenieść się w chłodne miejsce,
* należy unikać skrajnych temperatur – oosby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał – może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi,
* będąc nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtwonie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu – zanim zaczniemy pływać, nalezy opłukać ciało wodą, do której wchodzimy i dopiero wtedy powoli się zanurzyć,
* będąc w podróży, nalezy częściej robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację,
* w upalne dni należy przygotowywać lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin, a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obiciążają i tak zmęczony upałem organizm,
* nalezy unikać spożywania alkoholu, ponieważ sprzyja to odwodnieniu organizmu

DZIECI 

* należy ubrać dziecko w lekką, przepuszczającą powietrze, jasną odzież oraz zakładać mu czapeczkę z daszkiem,
* należy chronić dziecko przed słońcem, m.in. używając parasolki nad wózkiem nawet wtedy, kiedy ten stoi w ocienionym miejscu;
* nalezy podawać dziecku letnie, lecz nie zimne napoje, w szczególności ziołowe i/lub owocowe herbatki, a także wodę mineralną lub sok,
* należy kąpać dziecko w letniej ( nie zimnej ) wodzie,
* nie należy nosić dziecka w nosidełku, gdyż w upalne dni może być mu niewygodnie i gorąco,
* przed wyjściem z dzieckiem na spacer, należy zabrać ze sobą nawilżone chusteczki oraz butelkę z napojem,
* należy smarować dziecko kremami z wysokim filtrem,
* nie nalezy wychodzić z dzieckiem na zewnątrz w porze, kiedy jest najbardziej gorąco,
* wysokie temperatury sprzyjają rozwojowi bakterii salmonelli, dlatego też należy unikać pokarmów z surowych jajek, a także często myć dokładnie ręce.

STARSI

*osoby starsze zwykle przyjmują większe ilości leków. Podczas upałów, gdy organizm się odwadnia, stężenie leków w organizmie może się zwiększyć nawet do zagrażającego życiu. W związku z tym powinny one bardzo monitorować swoje samopoczucie, a przede wszystkim stosować się do zaleceń związanych z postępowaniem podczas upałów.

Źródło: www.rcb.gov.pl

Dodano

WARUNKI NA KĄPIELISKACH

Czerwona flaga

MOLO BRZEŹNO/HALLERA

- ℃
- ℃
Kapielisko

Zapraszamy w sezonie 2022!

Flaga

SOBIESZEWO

- ℃
- ℃
Kapielisko

Zapraszamy w sezonie 2022!

Flaga

STOGI

- ℃
- ℃
Kapielisko

Zapraszamy w sezonie 2022!

Flaga

JELITKOWO

- ℃
- ℃
Kapielisko

Zapraszamy w sezonie 2022!

Flaga

ORLE

- ℃
- ℃
Kapielisko

Zapraszamy w sezonie 2022!

Flaga

PIASTOWSKA

- ℃
- ℃
Kapielisko

Zapraszamy w sezonie 2022!

Flaga

DOM ZDR. BRZEŹNO

- ℃
- ℃
Kapielisko

Zapraszamy w sezonie 2022!

Flaga

ŚWIBNO

- ℃
- ℃
Kapielisko

Zapraszamy w sezonie 2022!

pl_PL
Skip to content