Jak przygotować się na upał?

UPAŁ INFORMACJE

Kiedy
Upał to stan pogody, gdy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza 30 st C. W ciągu dnia najwyższa temperatura występuje pomięzy godziną 15 a 18, a nie jak się powszechnie sądzi – w południe, zaś największe promieniowanie UV notowane jest w godzinach 12 – 13.

Skutki
Wraz ze wzrostem temperatur znacząco wzrasta ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu, a nawet życiu. Jego obiawy to: zmęczenie, silne bóle głowy, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu.
Niewątpliwie, upał wpływa również na układ nerwowy człowieka. Wysokie temperatury mogą powodować ospałość, zdenerwowanie, a także wpływają na poziom koncentracji i efektywności pracy.
Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebepieczny dla osób starszych i dzieci. Trzeba również zadbać o zwierzęta, gdyż wysokie temperatury również u nich mogą prowadzić do przegrzania organizmu.

Jak upał wpływa na ludzki organizm:
Temperatura powietrza:
Zagrożenie życia                           41 st C
Groźba udaru                                39 st C
Wysychanie gruczołów potowych    38 st C
Reakcja systemu termoregulacji     35 st C
Próg upału                                    30 st C

UPAŁ OCHRONA

* należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Należy przebywać na słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godziny stosując przy tym kremy ochronne,
* dzieci i osoby starsze nie powinny wychodzić z domu, a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy,
* w ciągu dnia należy zamykać w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej). Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają,
* należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, jak np. bieganie może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego,
* pod żadnym pozorem nie wolno zostawić dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe. Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 50 – 60 st C.
* należy nosić lekką przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. Wspomoże to właściwą termoregulację organizmu,
* należy nawadniać organizm – pić dużo wody, najlepiej niegazowanej,
* należy unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – sprzyjają one odwodnieniu organizmu,
* osoby przyjmujące leki, powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową,
* jesli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzowniąc pod numer alarmowy. Jeśli jest to możliwe należy przenieść się w chłodne miejsce,
* należy unikać skrajnych temperatur – oosby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał – może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi,
* będąc nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtwonie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu – zanim zaczniemy pływać, nalezy opłukać ciało wodą, do której wchodzimy i dopiero wtedy powoli się zanurzyć,
* będąc w podróży, nalezy częściej robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację,
* w upalne dni należy przygotowywać lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin, a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obiciążają i tak zmęczony upałem organizm,
* nalezy unikać spożywania alkoholu, ponieważ sprzyja to odwodnieniu organizmu

DZIECI 

* należy ubrać dziecko w lekką, przepuszczającą powietrze, jasną odzież oraz zakładać mu czapeczkę z daszkiem,
* należy chronić dziecko przed słońcem, m.in. używając parasolki nad wózkiem nawet wtedy, kiedy ten stoi w ocienionym miejscu;
* nalezy podawać dziecku letnie, lecz nie zimne napoje, w szczególności ziołowe i/lub owocowe herbatki, a także wodę mineralną lub sok,
* należy kąpać dziecko w letniej ( nie zimnej ) wodzie,
* nie należy nosić dziecka w nosidełku, gdyż w upalne dni może być mu niewygodnie i gorąco,
* przed wyjściem z dzieckiem na spacer, należy zabrać ze sobą nawilżone chusteczki oraz butelkę z napojem,
* należy smarować dziecko kremami z wysokim filtrem,
* nie nalezy wychodzić z dzieckiem na zewnątrz w porze, kiedy jest najbardziej gorąco,
* wysokie temperatury sprzyjają rozwojowi bakterii salmonelli, dlatego też należy unikać pokarmów z surowych jajek, a także często myć dokładnie ręce.

STARSI

*osoby starsze zwykle przyjmują większe ilości leków. Podczas upałów, gdy organizm się odwadnia, stężenie leków w organizmie może się zwiększyć nawet do zagrażającego życiu. W związku z tym powinny one bardzo monitorować swoje samopoczucie, a przede wszystkim stosować się do zaleceń związanych z postępowaniem podczas upałów.

Źródło: www.rcb.gov.pl

Posted on

WARUNKI NA KĄPIELISKACH

MOLO BRZEŹNO

- ℃
- ℃

Zapraszamy w sezonie 2022!

SOBIESZEWO

- ℃
- ℃

Zapraszamy w sezonie 2022!

STOGI

- ℃
- ℃

Zapraszamy w sezonie 2022!

JELITKOWO

- ℃
- ℃

Zapraszamy w sezonie 2022!

ORLE

- ℃
- ℃

Zapraszamy w sezonie 2022!

KLIPPER

- ℃
- ℃

Zapraszamy w sezonie 2022!

DOM ZDR. BRZEŹNO

- ℃
- ℃

Zapraszamy w sezonie 2022!

ŚWIBNO

- ℃
- ℃

Zapraszamy w sezonie 2022!

en_GB